Choď na obsah Choď na menu
 


Stav baterie - voltmeter

 

 

voltmeter.jpg voltmeter-do-auta-12v.jpg voltmeter-30v.jpg

cena-klikni na obrázok 

 

 Meranie stavu nabitia  batérie je vhodné najmä pri autobatériach. Stav batérie väčšina z nas zistí až keď nenaštartuje.Vtedy je už neskoro hlavne keď idem do roboty. Na meranie stavu batérie je treba buď špecialny prístroj  testovanie kapacity batérií no tie su aj drahé,a väčšine prípadov stačí voltmeter. Ktorý ide ľahko inštalovať.

Inštalácia 

Je jednoduchá treba dodržať polovanie batérie a voltmetra tj. že červený káblik symbolizuje plus a tak ho pripájam na plus batérie čierny potom na mínus to zvládne každý

Test 1

Po naištalovaní voltmetra uvidím stav batérie ten je napríklad 12.4 čo podla tabuľky je ešte ok, ešte naštartujem ale už treba dobiť batériu. 

Tabuľlka nabitia batériií

13.00 Voltov zvyčajne nová batéria dokáže mať takéto napätie

12.90 V  batéria je ok a je pripravená naštart

12.80 V to isté je už zabehnutá

12.70 V stale je na to dobre no už má čosi odkrútené

12.60 V stále naštartuje no ked ju nabijete chybu nespravíte v hlavne v zime

12.50 V Batéria ma už čo to za sebu ale ešte dobre posluži ak sem tam dobijem

12.40 V  Už doporučujem nabiť ak aj po nabití klesne na túto hodnotu tak ešte može služiť ale už sa pripraviť na kúpu novéj batérie

12.30 V skoro to isté  no batéria bude mať v zime problémy.

12.20 V V lete možno naštartuje no v zime bez toho aby bola na nabíjačke asi ne 

12.10 V ak sa jedná o novú batériu treba dať na nabíjačku  stara batériu treba vymeniť

12.00 V treba nabiť ak by po nabíjaní napätie kleslo na túto hodnotu batéria už na štarty není dobra (výnimky sa najdu )

11.9 V ak je batéria nová rýchlo nabiť skracuje sa životnosť .Stará batéria po od odpojení nabíjania ak klesne na túto hodnotu už sa životná púť skončila

*

každý prípad je jedinečný dá sa naštartovať aj s 10.5 V no to už dobrá bateria není ...skrátka ak by alternátor nestíhal dobíjať a  batéria dosiahne  12.5 a menej treba dať nabíjačku.

 Test2 kapacita pod zátažou 

Tento test možete skúsiť ak máte novú batériu ktorá pár rázi štartovala  resp nabila sa vybila  má nejaký ten cyklus za sebu u nových batérií je aká taká istota že sú dobré..

Ako prebieha test?

Zapnem meranie voltmeter ten by mal ukazovať 12.9V-12.7V  potom zapnem svetlá napätie klesne na 12.5-12.3V potom už pokles je pomalý nieje rapídny test môžem ukončiť..

Naopak

Mám batériu bez zátaže ukazuje 12.8 čo sa zdá byť OK ale akonáhle zapnem svetlá napätie začne klesať a klesne na 9.5V vtedy je to jasné batéria je mäkká a najskor nenaštartuje  ak ešte drží napätie 12.8V znamená že nieje prerazený článok ale je zasulfátovaná da sa ešte desulfovať napr pulzmi ale to je kapitola sama o sebe.

Vadný alternátor

V decembri tatko nemohol naštartovať a myslel že má zlú batériu bola aj zima tak už ju nabíjal každý druhý deň

batériu chcel ísť reklamovať  lebo ju mal len 3 mesiace.. Skusili sme teda ešte predtým všetko zmerať voltmetrom do zapalovania batéria mala 12.6V ked štartoval kleslo na 10V čo je poriadku štartér berie velmi vysoký prúd naštartoval batéria sa pomaly vracala na 12.1V 12.2V 12.3V vtedy to bolo už jasné alternátor nedobíja batériu ak by všetko išlo správne mala vyskočiť na 13.8V a hneď stúpnuť na 14.4V (záleží navybití)

no nestalo automechanik závadu potvrdil vadný alternátor hm..poteší..:( ak by tatko pokračoval tak by batériu odpravil ..  

Meranie stavu nabitia  batérie je vhodné najmä pri autobatériach. Stav batérie väčšina z nas zistí až keď nenaštartuje.Vtedy je už neskoro hlavne keď idem do roboty. Na meranie stavu batérie je treba buď špecialny prístroj  testovanie kapacity batérií no tie su aj drahé,a väčšine prípadov stačí voltmeter. Ktorý ide ľahko inštalovať.

Voltmeter môže čo to predĺžiť životnosť autobatérií ak dostanú vždy štavu keď ju potrebujú

 

Digitálny voltmeter ukazuje presnú okamžitú hodnotu, je to dobré hlavne pre olovené batérie (AGM,GELL,SLA)

Analogový (ručičkový) voltmeter  alebo digitálny voltmeter ?

Analogový má výhodu že nepotrebuje napájaciu batériu no odporúčam digitálny voltmeter pretože hodnotu vidím okamžite rýchlo v premávke je to žiadané.Na analogovóm väčšinou je číselnik do 12V možno 24V ak je 36V systém je treba modifikáciu ale tu sa stráca presnosť a aj keby bol presný 36V zistovanie presnej hodnoty strávime dlhší čas a pozornosť treba venovať jazde nie voltmetru.Pri zlej ceste a na hrboloch ručička behá, oba typy voltmetrov sú vhodné ja doporučujem digitálny..

Príspevky motorkárov:

 Meranie voltov zbytočne nieje.   

Ak ti odide regler a bude prebijat tak to uvidiš len ak maš voltmeter namontovany. Zachraniš si minimalne peniaze za zničenu a nafuknutu baterku, ak nie za nove žiarovky, CDI, vinutie alternatora ci dalšie elektronicke a nie lacne sučiastky. 

Panjatno...

 bača píše   .

Pred 2 rokmi mi odišiel v Macedónsku regler na Burgmane - prebíjal a odfajčil mi ročnú baterku. Nepoznal som príčinu a kúpil som tam ďalšiu pretože som chcel jazdit. Za dva dni bola v pr*d*li aj tá. Ak by som mal vtedy voltmeter mohol som hneď zlý regler odhaliť a ušetrit za 2 akumulátory.

dando - chcem merať palubné napätie trvale, aby som znova takto nedopadol